Din browsers JavaScript-funktionalitet er deaktiveret. Slå den til, så du kan opleve alt, hvad webstedet kan tilbyde.
Hvis dit spørgsmål ikke er med på listen, er du velkommen til at kontakte os på info.dk@britax.com.
Det betyder, at autostolen overholder de strenge europæiske sikkerhedsstandarder Du kan også tjekke de sikkerhedsratings, der er givet til de fleste stole af europæiske testorganisationer som f.eks. Stiftung Warentest, Which? og ADAC..
Vores FIT FINDER® er et omfattende værktøj, der hjælper dig med at kontrollere, om din autostol er kompatibel med din bil. Det er et afgørende skridt mod at sikre, at autostolens sikkerhedsfunktioner kan fungere i din bil og også for at garantere, at I er fuldt sikret i tilfælde af en ulykke.
BRUG VORES FIT FINDER® -VÆRKTØJ
Vi forstår, at autostole er komplekse. Men vi mener også, at det er vigtigt for forældre at træffe kvalificerede valg omkring den type beskyttelse, de ønsker for deres barn. Vi har derfor samlet nogle af de vigtigste sikkerhedsfunktioner, der skal tages med i overvejelserne, når det besluttes, hvilken autostol man skal vælge.
Hvilken type sele er den udstyret med?5-punktssele, 3-punktssele eller bilens voksensele?
Yder den avanceret sidekollisionsbeskyttelse?I tilfælde af en almindelig kollisiontype - fra siden
Yder den ekstra god beskyttelse af hoved og nakke?For at beskytte et sårbart hoved og nakkemuskler,hos voksende børn
Giver den mulighed for bagudvendt stilling på køreturen?Det er påvist, at det er den sikreste måde at transportere mindre børn på (og et lovmæssigt krav indtil 9 kg)
Af sikkerhedsgrunde bør dit barn holdes på hvert trin så længe som muligt - til det når vægtgrænsen eller barnets hoved når toppen af stolen. Det er specielt vigtigt for spædbørn, da kørsel i bagudvendte stole er sikrest. Den generelle tommelfingerregel, for at din barn skal skifte til næste gruppe, er:
Et barns hoved bør aldrig rage længere op end toppen af stolens skal. Dette er især vigtigt, når der bruges en baby autostol, for at mindske risikoen for at hovedet kommer i kontakt med dele i bilens kabine i tilfælde af en ulykke. Indstillingsvinklen på vores bagudvendte børne autostole(DUALFIX, MAX-FIX II, MAX-WAY, MULTI-TECH, osv.) er mere opretstående end den gennemsnitlige baby autostol, hvilket reducerer risikoen for at barnets hoved kommer i kontakt med bilens kabine.
Desuden støttes barnets krop bedre hen over en større overflade af stolen end i en baby autostol, hvor barnet sidder i en liggestilling. På vores bagudvendte autostole kan barnet fortsætte med at bruge stolen, indtil han eller hun når den maksimale anbefalede vægt, eller indtil deres øre er på linje med toppen af stolens skal eller hovedstøtte. Barnet vokser typisk ud af stolen før det når én af disse faser, da barnet skuldre ikke længere vil kunne få plads under hovedstøtten (der findes på de fleste af vore bagudvendte-produkter) i den højeste indstilling.
Har du allerede en Base, eller planlægger du at købe en Base-kompatibel autostol i vores Modular System? Tjek kompatibilitetsmatrixen først.
Fakta: Det første, du skal finde frem til, er, hvilken stol, der passer til dit barn. Det afhænger af dit barns alder og vægt? Når du har gjort det, er det næste du skal beslutte, hvilken type stol, der passer bedst til dine behov.
Nogle autostole er designet på baggrund af fysiologien for en bestemt alder eller vægt hos barnet. Disse stole tilbyder skræddersyet beskyttelse samt ultimativ komfort og pasform. Andre stole er designet til at dække en meget bredere aldersgruppe. Disse stole tilbyder maksimal fleksibilitet og levetid. Kun du kan beslutte, hvad der er bedst for din familie.
SPÆDBARN Gruppe 0/0+ | Fødsel – 13 kg (~ 12/15 måneder) Disse stole, ofte kaldet 'baby autostole', kan anvendes fra fødslen og monteres på din klapvogn. De er designet til at være lette og transportable og svøbe sig trygt omkring et lille spædbarn.
Gruppe 0+/1 | Fødsel – 18 kg (~ 4 år) Disse stole er designet til brug fra fødslen, men til at blive siddende i bilen. De er ofte større og tungere og kan ikke monteres på en klapvogn. Derimod kan dit barn være i stolen, til det er omkring 4 år eller 18 kg. De kan også give dig mulighed for at ændre kørselsretningen til fremadvendt, når dit barn er klar til det.
SMÅBARN Gruppe 1 | 9 – 18 kg (~ 9 måneder - 4 år) Disse stole er designet til børn fra 9 kg op til 18 kg og tilbyder en række monterings- og seleteknologier.
Gruppe 1/2 | 9 – 25 kg (~ 9 måneder - 6 år) Disse stole er designet til børn fra 9 kg op til 25 kg og tilbyder ofte et valg mellem bagudvendt og fremadvendt kørsel, så stolen kan tilpasses de skiftende behov hos et voksende barn.
Gruppe 1/2/3 | 9 – 36 kg (~ 9 måneder - 12 år) Disse stole er designet til børn fra 9 kg op til 36 kg og repræsenterer vores stole med længst anvendelse.
BARN Gruppe 2/3 | 15 – 36 kg (~ 4 - 12 år) Disse stole, ofte kendt som selepuder med høj ryg, er designet til at yde ultimativ sikkerhed for ældre børn fra 15 kg til 36 kg.
Fakta: Siden vi opfandt ISOFIX i 1997 i samarbejde med Volkswagen, har vi sat standarden for montering af autostole i Europa. Systemet reducerer markant risikoen for monteringsfejl og gør flytning af en baby autostol ind og ud af bilen enklere. Vi vil til enhver tid anbefale en ISOFIX-stol, men forstår, at ikke alle biler har ISOFIX-tilslutninger. Det er derfor vigtigt, at du præciserer dette, før du vælger din stol.
ISOFIX Vores revolutionerende opfindelse i samarbejde med Volkswagen, der muliggør enkel, direkte tilslutning til bilens forankringspunkter
Bilens voksensele Brug af bilens 3-punktssele til montering af stolen
Fakta: Kun visse typer autostole, ofte kaldet 'baby autostole', kan monteres på din klapvogn. Og ikke alle stole er kompatible med alle klapvognsmærker eller -modeller. Hvis du vælger den rigtige kombination, kan en baby autostol plus travel system tilbyde en fleksibel, tryg transport af dit lille barn på vejen og på fortovet.
Dine valgmuligheder: Alle Britax-Rømer baby autostole er kompatible med alle vores travel systems - og med mange andre førende travel system-mærker.
Fakta: Gældende europæisk lovgivning fastslår, at et barn skal sidde bagudvendt, til det er mindst 9 måneder eller 9 kg. Hos Britax-Rømer anbefaler vi dog, at dit barn rejser bagudvendt, så længe det er muligt i forhold til dit barn, din bil og din livsstil.
Dine valgmuligheder: Vi er stolte af at kunne tilbyde ikke blot et af Europas bredeste udvalg af bagudvendte stole, men også et af de mest avancerede - med mulighed for at have dit barn siddende bagudvendt indtil 36 kg (eller omkring 7-års alderen). Vi forstår desuden, at dette ikke er muligt for alle familier, og derfor har vi et udvalg af stole, der giver forældre mulighed for at vælge, hvornår deres barns kørselsretning skal ændres.
Vi ved alle, at komfort og en følelse af sikkerhed er af afgørende betydning for et mindre barn. Så overvej ikke kun barnets alder, men også dets specifikke behov - har det lyst til at kunne se dig, mens i kører? Vil barnet bruge meget tid på at sove i liften? Der er klapvogne, der passer til alle behov.
Har du et lille bagagerum eller meget lidt opbevaringsplads derhjemme? Kommer du til at gå meget i barskt terræn? Har du planer om at bruge din klapvogn som en del af din konditionstræning? Vil du benytte offentlig transport? Denne type spørgsmål kan hjælpe dig med ikke kun at identificere, hvilken klapvogn, der kan være den rigtige for dig, men også hvilket tilbehør, der kan gøre hele forskellen.
Det kan føles, som om der findes en uendelig labyrint af muligheder derude - men en forståelse af de forskellige funktioner kan hjælpe dig med at prioritere, hvad der er vigtigt for dig
Har du behov for at montere en baby autostol eller lift på klapvognens stel? Se efter, hvilke modeller, der har vores CLICK & GO®-system – så du kan montere din baby autostol eller lift direkte på stellet
Har du brug for en stol, der kan være både fremadvendt og bagudvendt? Se efter, hvilke klapvogne, der har vendbare sædeenheder, så mindre spædbørn kan holde øjenkontakt med dig, og voksende børn kan kigge ud på verden.
Er du specielt lav eller høj? Alle vores klapvogne har håndtag med blød polstring, men se også efter de håndtag, der er højdejusterbare
Hvilke tilbagelæningsmuligheder har du brug for? Det er en fordel for små spædbørn at ligge fladt, så deres rygsøjle og åndedrætssystem udvikles på en sund måde. Men voksende spædbørn nyder den stimulation, det giver at kigge ud på deres forældre og verden. Vi tilbyder en række justerbare ryglæn, der gør det behageligt for spædbørn og mindre børn og gør dem glade
Hvilke hjul vil passe bedst til hvor og hvordan, du bor? Forhjul kan låses (for stabilitet på ujævnt terræn) eller dreje (for lettere at køre om hjørner) Store hjul klarer kørsel i sand, mudder eller sne godt, mens mindre hjul giver en mere kompakt sammenklapning. Aftagelige hjul er perfekte, hvis du har begrænset opbevaringsplads eller bilens bagagerum er lille. Vi har muligheder, der passer til alle behov.
Vil du opholde dig udendørs i ekstremt vejr? Vi tilbyder en række kalecher med skærme, som kan trækkes ud, for at beskytte mod sol, regn, vind med mere.
Bor du i et land, hvor det bliver mørkt meget tidligt om vinteren? Nogle af vores modeller er designet med det nordiske klima i tankerne - med 3M ScotchliteTM refleksstriber for synlighed, når der ikke er ret meget lys.
Er opbevaringsplads vigtigt for dig? Vil du skulle købe meget ind til fods? Har I planer om ofte at tage på familieudflugter udstyret med alle de pakkenelliker, det involverer? Hvis dette er tilfældet, så overvej de opbevaringstyper og størrelser, der tilbydes i vores sortiment.
Alt-i-én travel systemet Alt-i-én er velegnet fra fødslen til cirka 4 år og er et fleksibelt system, der består af et stel, et bagudvendt og fremadvendt sæde samt adaptere til lift og baby autostol. Systemet gør det muligt for et lille barn at ligge fladt eller rejse i sin baby autostol og for et voksende barn at sidde vendt imod sine forældre og for et småbarn at sidde vendt ud mod verden - alt sammen med største komfort.
Letvægtsklapvognen Letvægtsklapvogne er designet med byfamilier eller voksende børn i tankerne. De er velegnede fra fødslen (med en lift (separat tilbehør)), men er designet til at bære børn op til 15 kg eller 4 år. De fås ofte som modeller med 3 eller 4 hjul og tilbyder en strømlinet, fleksibel pakke.
Den dobbelte Dobbelte klapvogne er designet til at imødekomme voksende familiers behov. Enten side-ved-side for maksimal komfort eller tandem for maksimal manøvredygtighed - til børn i forskellige aldre eller endda til tvillinger. Nogle dobbelte klapvogne har oven i købet et sæde, der kan fjernes, så den kan bruges som en enkelt klapvogn, når der er behov for kun at transportere ét barn.
Det er obligatorisk at bruge autostole inden for EU for alle børn op til en højde på 1,35 m eller 1,5 m - afhængigt af medlemsstaten.
Der er på nuværende tidspunkt to lovpligtige standarder i Europa:
i-Size (dette er en ny standard for autostole i gruppe 0 og 0+/1, som vil eksistere sideløbende med ECE R44 04 i en årrække, og som sætter mere avancerede sikkerhedsstandarder baseret på nyere sikkerhedsdata).
For at overholde ECE R44 04 testes autostole i frontkollisioner ved 50 km/t og bagkollisioner ved 30 km/t ved hjælp af forsøgsdukker og avancerede måleinstrumenter designet til at vurdere beskyttelsesniveauerne for hver enkelt autostol. Autostole, der er godkendt efter ECE R44 04, kan alle identificeres på deres orange godkendelsesmærkat.
For at bestemme om en autostol passer til din bil, findes der 3 typer godkendelser til autostole:
Universel godkendelse Autostolen er godkendt til anvendelse i alle køretøjer, der opfylder forskrifterne ECE R14 og R16. Alle ISOFIX-autostole skal anvende ISOFIX-forankringspunkterne samt top tether (topsele) eller autostolens ben, og i bilens håndbog skal der stå, at bilen er egnet til "universelle ISOFIX-autostole".
Semi-universel godkendelse Semi-universel godkendelse er, når der, ud over standardkravene, anvendes andre sikkerhedsanordninger til fastgørelse af en autostol, og disse kræver yderligere tests. Eksempel: Nogle biler har ekstra opbevaringsplads i eller under bunden, hvilket kan have indflydelse på benet til en autostol. Derfor skal det kontrolleres, om din biltype og -model står på autostoleproducentens typeliste.
Køretøjsspecifik godkendelse Autostolen testes yderligere i en separat bilspecifik dynamisk kollisionstest og godkendes kun for disse biler. Bilen skal stå på autostoleproducentens typeliste. Denne liste kan indeholde specielle funktioner eller designs, som kun kan monteres i en specifik biltype.
i-Size er en ny forskrift for autostole til børn, som vil eksistere parallelt med den gældende forskrift (ECE R44 04) i de næste par år. Den har været gældende siden 9. juli 2013. Vi har i stort omfang bidraget til dens udvikling, og vi tror på, at den i høj grad vil øge beskyttelsen af børn i hele Europa.
De vigtigste ændringer er:
Kørsel i bagudvendt stilling indtil minimum 15 måneder Det er bevist, at det er den sikreste måde at transportere sig på i tilfælde af frontkollisioner
Ekstra sidekollisionstest For at sikre, at autostolen yder bedre beskyttelse i tilfælde af sidekollisioner
Kun ISOFIX-autostole Vores opfindelse fra 1997 i samarbejde med Volkswagen anvender vi til i høj grad at reducere risikoen for ukorrekt montering
Baseret på barnets alder og størrelse frem for vægt Afspejler de nyeste sikkerhedsdata og giver forældre en klarere indikation af, hvilken autostol, der er den rigtige til deres barn, og hvornår deres barn er parat til at skifte stol til næste trin.
Autostole godkendt efter i-Size (eller ECE R129) kan genkendes på den orange godkendelsesmærkat ved "i-Size"-angivelsen. Det er desuden let at finde den relevante længdeklassificering for autostolen på mærkaten.
Autostole er designet til at absorbere kollisionskræfter gennem autostolens skal og leder de resterende kollisionskræfter væk fra barnets krop. Bagudvendte autostole giver den bedste beskyttelse ved frontkollisioner - den hyppigste form for ulykke på vejene.*
Fysikere taler for, at det ved en frontal kollision er sikrere for et barn at køre i en bagudvendt autostol, da kollisionskræfterne ledes til den bageste del af stolen, mens den resterende energi fordeles jævnt til hovedet, nakken og overkroppen. I en frontkollision, hvor autostolen er fremadvendt, vil energien fra sammenstødet fordeles anderledes hen over stolens struktur og selesystem - og kan resultere i, at mere energi påvirker barnets krop.
Vores tro på sikkerheden ved bagudvendt stilling understøttes af den svenske regerings råd og af sikkerhedsorganisationer i hele Skandinavien. Sverige har det laveste antal bilulykker i verden med dødelig udgang for børn.
Vi har designet industriførende autostole i rundt regnet 50 år - og har udviklet autostole med bagudvendt stilling i Sverige i mere end 20 år. I denne periode har vi konstant brugt det, vi har lært til at udvikle innovative metoder til at lave sikrere, enklere og mere fleksible produkter. Vores forsknings- og udviklingsteam gør hele tiden fremskridt inden for energistyring - hvilket giver os mulighed for at forbedre vores produkters beskyttelse fra alle mulige kollisionsvinkler (også rulning) i en trafikulykke. Vi har også haft mulighed for at udvikle et industriførende udvalg af selemonterede stole, der gør kørsel i bagudvendt stilling mulig, ud over grænserne for ISOFIX - helt frem til 7-års alderen. Vi deler løbende vores ekspertise med statslige organisationer og sikkerhedseksperter verden over.
PLUS-testen er en frivillig test, der sætter krævende standarder for en autostols evne til at beskytte hovedet og nakken i tilfælde af et frontalt sammenstød. På nuværende tidspunkt udføres PLUS-testen på autostole designet til det svenske marked - det eneste land i Europa, hvor forældre udelukkende transporterer deres børn i bagudvendt autostole, indtil de er mindst fire år. Ikke alle selesystemer til børn har bestået testen, siden den blev indført i 2009.
*Casimir “Child Car Passenger Fatalities - European Figures and In-Depth Study”; Alan Kirk; Loughborough University, UK; Konference: Protection of children in cars, München, 2011
Næsten 50 års erfaring og konstant teknisk innovation har gjort os i stand til at forstå helt ned i detaljen, hvad der sker i forskellige kollisionstyper.
I gruppe 0 og 0+ fastgøres børn som regel med en 3- eller 5-punktssele.
I gruppe 1 fastgøres børn enten med det tilgængelige 5-punktsselesystem eller selepudesystem (også kaldet sikkerhedspude, kollisionsskjold, bakkeskjold).
En 5-punktssele reducerer de kræfter et barn oplever under et sammenstød betydeligt, da kræfterne ledes fra barnet langs selen til stolens fem kontaktpunkter. Når barnet bremses af selen, sker der en støddæmpning over et stort område og bevægelser af skuldre og hofte begrænses, hvilket mindsker belastningen på rygsøjlen, og kræfterne bliver ledt væk fra de kropsdele, der indeholder vitale organer. I tilfælde af at bilen ruller rundt, sidekollision eller en forskudt kollision (hvor en kombination af lodret, sideværts og/eller skråt belastende tværgående kræfter kan medføre at barnet slynges ud eller glider frem i sædet) fjerner skulderens kontaktpunkter og skridtstroppen disse risici og sørger for, at barnet bliver siddende sikkert i stolens beskyttende skal. Desuden kan selen justeres, så den passer til barnets krop og derfor giver en god og tilpasset pasform.
Alle autostole med 5-punktssele har stropper, der går ned over skuldrene og på tværs af hofterne for at blive fastgjort til spændet, der kommer frem mellem benene. Selen sidder tæt mod knoglerne i bækkenet (skridt- og hoftestropperne) og hen over skuldrene og brystkassen (skulderstropperne). Når et barn bevæger sig fremad i sædet, som det vil gøre i et sammenstød, "holder" den korrekt fastgjorte sele barnet fast og holder barnet effektivt tilbage, mens kollisionskræfterne ledes ud gennem stolen og de resterende kræfter på tværs af kroppens stærkeste knogler.
Selerne er komplekse at designe. Den synlige del er kun en lille brøkdel af det samlede selesystem, som består af stropper, pløse, skridtstrop, fastgørelseselementer til selve stolen og et nøgleelement: spændet. Det er nødvendigt at anvende teknologi til nemt at spænde og løsne selen, og selen skal ledes omkring stolen, således at den forbindes til de rigtige punkter, så belastningen fordeles, og det er nemt for forældrene at fastgøre deres barn i stolen. Derudover er det langt mere teknisk avanceret og dyrere at designe en stol, der virkelig kan modstå de kræfter, selen placerer på den øverste del af stolen for effektivt at fastholde overkroppen.
Vi mener ikke, det er værd at løbe nogen risiko, når det handler om børns sikkerhed. En brugt autostol med en ukendt historik udgør altid en risiko, da du ikke kan være sikker på, at stolen ikke har været involveret i en ulykke (selvom der ikke er synlige tegn på beskadigelse).
Sikkerhedsselens funktion i en gruppe 2/3 autostol (Britax Römer KIDFIX II XP (SICT), KIDFIX XP (SICT), KIDFIX SL (SICT), KID II, DISCOVERY SL og ADVENTURE) er at holde stolen og barnet godt og ordentligt fast. En utilstrækkelig tilbagerulning af sikkerhedsselen kan være et almindeligt problem med Gruppe 2/3 autostole. Der er mange faktorer, der bidrager til dette - herunder udendørstemperaturen og temperaturen i bilen såvel som sikkerhedsselens vinkel, hvor den ruller igennem autostolens øvre seleføring. Da det øvre punkt for sikkerhedsselens fastgørelse til bilens karosseri ikke er ens i alle biler, giver det i forskellige tilfælde forskellige resultater afhængigt af biltypen, autostolen, placeringen af hovedstøtten og andre omstændigheder. Efter købet af autostolen er det vigtigt at udføre en monteringstest. Prøv også at sikre, at bilens sikkerhedssele ruller sig tilstrækkeligt tilbage, når dit barn sidder i autostolen.
For at kunne fastslå, om der er et problem, bedes du tjekke sikkerhedsselens tilbagerulning ved anvendelse af Gruppe 2/3 autostolen.
Følg altid autostolens brugervejledning (herunder typelister, hvis relevant) og bilens instruktionsbog ved monteringen af autostolen.
1) Mens dit barn sidder i autostolen, skal du sikre dig, at bilens sikkerhedssele ruller let og sikkert gennem den øvre og nedre seleføring.
2 ) Det er vigtig, at bilens sikkerhedssele hele tiden sidder tæt om dit barns krop, så den holder barnet og autostolen ordentligt fast. Sørg altid for, at selen er ordentligt fastspændt og tjek, at den ikke er snoet.
3) Når dit barn er blevet anbragt i autostolen, skal du bede dit barn om at læne sig frem og dernæst tilbage i autostolen. Hvis du opdager, at bilens sikkerhedssele ikke ruller sig helt tilbage og sidder løst, kan du gøre følgende:
Ud over vores Britax-klapvogne er vores babyautostole også kompatible med udvalgte klapvognsmodeller på markedet. I vores Kompatibilitetsoversigt kan du finde oplysninger om de tilgængelige adaptere, og hvor du kan købe dem.
Klapvognskompatibilitet
Følgende Britax-Rømer modeller er godkendt til anvendelse i et fly:
*1 Egnet til børn op til 13kg, eller indtil hovedet når over kanten af barnesædet. Etiketten, der angiver egnethed til brug i flyvere, kan findes på i autostolen.
*2 Egnet til børn fra 9 til 18 kg. Denne model er godkendt til anvendelse i fly, men kræver tilbehørssæt til fly, som fås hos din forhandler.
Da flyselskabets bestemmelser ang. egnede autostole kan ændres jævnligt, anbefaler vi, at du altid undersøger disse hos dit flyselskab, inden du rejser.
Hvis en kvalificeret montør af autostole vurderer, at babystolens hældning er for stejl i forhold til bilens sæde, kan du BABY-SAFE i-SIZE anbefaler vi at bruge BABY-SAFE i-SIZE FLEX-BASEN da den giver dig mulighed for at justere basens vinkel til en fladere liggestilling, hvilket gør det mere behageligt og sikkert for din baby. Se vores liste over biler for at se, om basen er kompatibel med din bil.
Vores mål, når vi designer vores selesystemer, er at skabe en hårfin balance med hensyn til de kræfter, der skal til for at åbne et spænde - det skal være svært nok til at børn ikke selv kan åbne det, men ikke være så svært, at spændet ikke kan åbnes af en hjælper i en farlig ulykkessituation. Ligeledes er et mere kompliceret låsesystem ikke lovligt godkendt, hvis det også kan forhindre, at en voksen kan åbne spændet i en nødsituation.
Med hensyn til seler anbefaler vi, at forældre finder den bedste balance mellem at spænde selen så stramt, at det er ubehageligt for barnet, og det prøver at slippe ud af den - og at spænde den så løst, at det er let for barnet simpelthen at smutte ud af selen. Selen skal sidde tæt, men uden at stramme mod kroppen (det skal være muligt at føre to fingre ind mellem selen og barnets brystkasse). Hvis dit barn åbner selelåsen eller smutter ud af sin sele, anbefaler vi, at du stopper med det samme og spænder dit barns sikkerhedssele igen.
I modsætning til airbaggen foran i passagersiden oppustes sideairbaggene kun en lille smule - de har derfor minimal kontakt med autostolen. Så længe et barn er korrekt fastgjort i autostolen og ikke kan læne sig ud af den, udgør brugen af bilens sideairbag ikke nogen risiko.
Hvis du er bekymret, anbefaler vi, at du kontakter bilproducenten for at spørge, hvor langt sideairbaggene kommer ud, hvis de udfolder sig, og om det er sandsynligt, at de vil komme i berøring med en børnesele yderst på bagsædet. EuroNCAP-tests indbefatter en vurdering af sikkerheden for autostole i en sidekollision, så undersøg på https://www.euroncap.com/, om din bilmodel er en af dem, der er blevet testet.
Klik her for at finde brugervejledninger til vores aktuelle modeller. For brugervejledninger til ældre modeller bedes du kontakte vores kundeserviceteam.
Selvom autostole fra Britax Römer ikke har en officiel udløbsdato, da vi bruger UV-stabiliseret materiale i høj kvalitet for at forhindre ældningseffekter, støtter vi de generelle råd fra ENPC (European Nursery Products Confederation) og foreslår, at disse bruges som fornuftige retningslinjer. Nedtællingen for produktets levetid begynder, når det anvendes for første gang.
Hvorfor?
Love, regler og standarder opdateres jævnligt for at integrere de seneste forskningsresultater inden for børnesikring; Produkter, tekniske løsninger og design ændrer sig gradvist, også som en følge af standardernes udvikling og for at afspejle den nyeste teknologi og de nyeste funktioner inden for børnesikring; Produkternes funktionelle dele kan have reduceret ydeevne på grund af slid eller eksponering for eksterne faktorer, som f.eks. mad og drikkevarer. Britax Römer anbefaler ikke, at du benytter en brugt autostol med en ukendt historik, da du ikke kan være sikker på, at stolen ikke har været involveret i en ulykke (selvom der ikke er synlige tegn på beskadigelse), eller da dele, etiketter eller instruktioner kan være gået tabt.
Din indkøbskurv
Dette websted bruger cookies med det formål at forbedre brugervenlighed. Hvis du accepterer disse oplysninger eller fortsætter med at bruge dette websted, antager vi, at du accepterer dem.
Yderligere oplysninger om de cookies, vi anvender, og for at finde ud af, hvordan du deaktiverer cookies, findes i vores Cookie-politik.
Browsing from the United States?
Visit our US website